02 augustus 2005

Dag 7 en 8

Hallo!

Zo ik heb weer een computer met een normaal toetsenbord gevonden. In Grindelwald was er alleen een met zo'n metalen toetsenbord en daar kan ik slecht op typen! Het is wel duur hier, 12 SFr per uur, dat is 8 euro. Dus ik ga nu even snel proberen over de afgelopen dagen te typen!!

Zaterdag 30 juli
's Ochtends om 7:00 vertrokken Célia en Pauline, dus die heb ik gedag gezegd en daarna kon ik niet meer slapen. Ik moest wachten tot haar ouders weer terug waren van het wegbrengen en dat kon wel even duren want ze gingen ook boodschappen doen in Frankrijk. Lekker geinternet, en toen haar ouders terugkwamen heb ik de trein genomen, rond 10:45.
Via Neuchâtel naar Bern gereisd, en daar heb ik mijn bagage in een kluisje gegooid en ik ben de stad gaan bekijken. Mooie stad!! Ik ben door de winkelstraat gelopen, heb de bewegende klok gezien, langs de watervallen naar de berenkuil (eigenlijk heel zielig) en in de toeristen office heb ik een multi media voorstelling over Bern gekeken, dat was gratis. Leuk gedaan, en leuke info over Bern en hoe de huizen er gebouwd zijn, je kijkt daarna met andere ogen naar de stad. Door leuke straatjes met allerlei grappige winkeltjes weer terug naar het station gelopen, ik ben ong 3 uur in Bern geweest.
Daarna ben ik via Interlaken naar Grindelwald gereisd, waar ik rond 17:30 aankwam. De jeugdherberg lag fijn hoog, dus ik moest eerst met rugzak naar boven klimmen, vermoeiend!! Gelukkig was het niet zo warm en miezerde het zelfs een beetje. Ik heb gegeten in de jeugdherberg.
Rob smste dat de verwachtingen voor de volgende dag goed waren, dus dat ik eigenlijk de Jungfraujoch op moest gaan... ik heb maar gelijk een ' good morning' ticket gekocht. Dit houdt in dat je met de eerste trein (7:15 uit Grindelwald) naar boven gaat en op zijn laatst met de trein van 12:45 terug moet. Het is erg duur (130 Sfr, 90 euro), maar ik hoor van iedereen dat het de moeite waard is, dus vooruit! Het lijkt me ook wel erg gaaf :)
Ik ben vroeg gaan slapen, ik sliep trouwens in een leuke kamer op zolder, de jeugdherberg is een groot chalet en erg mooi en de mensen die er werken zijn superaardig.

Zondag 31 juli
Om 6:00 opgestaan, snel aangekleed en mijn ontbijtpakket opgehaald en op naar het treinstation. Grote teleurstelling: het is nogal bewolkt. Twijfeldetwijfel, moet ik het nou wel doen, ik kan ook morgen gaan (het ticket is niet perse voor vandaag). Toch maar gegaan (want de verwachting voor morgen was slechter) tegelijk met een zooi Japanners, ik was de enige Europeaan!! Gelukkig stapten er bij het volgende station veel andere mensen in, ook klimmers met allerlei spullen mee.
In Kleine Scheidegg moet je overstappen op het echte treintje dat naar het hoogste station van Europa gaat. Het grootste deel gaat door een tunnel en er zijn een paar kijkgaten, helaas zagen we alleen wolken... O o o wat zat ik in de rats dat ik zo veel geld had uitgegeven voor niks!! Gelukkig bleek toen we boven kwamen dat daar de zon scheen!! Het was alleen wel onder nul en op het winderige panorama platform (op 3570m!) erg koud. Ik had wel een lange broek aan en wandelschoenen, maar geen jas. Wat was het trouwens super om weer in zulke koude sneeuwlucht te zijn!!! Ik waande me even in Alaska, het ruikt er hetzelfde, raar maar waar.
Ik ben over de gletsjer naar een hut gelopen, dit was ong een uur lopen. Het was trouwens gewoon een pad dus niks gevaarlijks en geen gids voor nodig. Wat was het mooi!!! Super uitzicht over de gletsjer en zo gaaf om weer door de sneeuw te lopen. Bij de hut aangekomen heb ik even uitgerust en ben toen weer terug gelopen. Dit is naar beneden dus een stuk sneller, ik was er in een half uur. De sneeuw begon intussen zacht te worden en het was niet meer zo koud. Ik heb heel veel foto's gemaakt en was uiteindelijk erg blij dat ik toch gegaan was!
Daarna heb ik nog de ijsgrot bezocht en nog een keer alle panorama terassen. Bij elke trap staat een bordje: please walk slowly. Wat een onzin denk je, totdat je even snel de trap op of afloopt en dan merk je het wel... je zit echt hoog en ik werd bijna ziek. Misselijk, duizelig en hoofdpijn. Ik moest echt uitkijken niet de trappen af te denderen. Dit ging eigenlijk pas over toen ik weer met de trein naar beneden ging.
Vanaf Kleine Scheidegg wilde ik proberen terug naar Grindelwald te lopen, je kunt het al zien liggen maar het is best ver. Ik kreeg het ook nog heel koud dus ik ben eerst maar een bord patat gaan eten en toen ben ik gaan lopen. Mooie wandeling, jammer dat er zoveel andere Nederlanders liepen haha. Ik kreeg alleen al snel pijnlijke voeten van steeds naar beneden lopen, ik loop toch liever op mijn sandalen dan op mijn wandelschoenen!
Dus na 2 uur lopen heb ik de trein weer genomen vanaf een tussenstation. Daarna heb ik even wat chocola ingeslagen in het dorp, en ik ben weer naar de jeugdherberg gelopen. 's Avonds heb ik zitten kaarten met Joel en Brian, 2 Amerikanen. Ze waren wel grappig maar wel erg typisch Amerikaans en daar word ik soms een beetje moe van. Zij gingen vroeg slapen en daarna heb ik met 2 Engelse jongens een paar uur zitten kletsen. Zij waren maar een week op vakantie en ik heb ze nog even geholpen met hun plannen, want ze wilden naar Monaco.

Oke ik heb nu 2 van de 4 dagen geschreven en ik heb nog maar 6 minuten over dus ik ga het nooit redden om de rest ook te typen en ik heb verder geen munten meer en er zijn ook nog wel andere mensen die willen internetten. Morgen ofzo ga ik wel weer verder, tot dan de groetjes uit Zermatt waar het giet van de regen en ik heb geen regenpak mee... Missie voor morgen: een regenjas of op zijn minst een paraplu kopen :))

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Hanneke!

Een reactie, zodat je niet tegen de muur praat! :-)

Even voordat ik ga slapen: succes morgen met de jacht op de paraplu!

Je verslag heb ik uitgeprint en ga ik morgen in de trein lezen. ;-)

Anoniem zei

Toffe verhaaltjes! Geniet nog van je reis! :)

Anoniem zei

Hoi Hanneke!

Heel erg leuk om te lezen en ik was erg blij voor je dat boven op de Jungfraujoch de zon nog scheen, want ik zag die webcams in Grindelwald en dat zag er niet best uit. Sowieso zit het weer niet echt mee voor je geloof ik (en dat net op de mooiste plekken...). Ik hoop dat je de Matterhorn toch nog te zien krijgt. Ik zie nu op de webcam dat je weer pech hebt...jammer! Maar er is wel verse sneeuw gevallen op Cornergrat...en een heel klein blauw vlekje, er is dus nog hoop!
Groetjes,
Rob