03 augustus 2005

Dag 9 t/m 11

Hallo,

Leuk om nu al reacties te lezen op mijn verhaal van gisteren!! Maakt het voor mij ook leuk om mijn verhaal nu even af te maken...

Maandag 1 augustus
Ik heb 'uitgeslapen' tot 8:00 (ja je krijgt een heel ander ritme zo!). Bij het ontbijt ben ik aangeschoven bij een Amerikaanse jongen, alweer uit California, hij heette Mike. Ik heb erg leuk met hem gekletst, hij studeert landschaparchitectuur en ik heb hem nog wat tips gegeven over Nederland want daar ging hij ook nog heen. Hij is 30 en is al heel vaak in Europa geweest, nu is hij er voor 3 maanden.
Nou vergeet ik nog te vertellen wat een geweldig uitzicht we hadden tijdens het ontbijt op het balkon... Het was namelijk schitterend weer!! Even balen dat ik vandaag niet naar de Jungfraujoch ging, maar ach. Ik besloot met de gondel naar First te gaan, op 2100m. De gondel vertrok vanaf Grindelwald en het uitzicht was echt super: een paar gletsjers kun je zien en zelfs even de Jungfraujoch waar ik gisteren was.
Vanaf First ben ik naar de Bachalpsee geweest, een heel mooi meer op een uur lopen vanaf de gondel. Wel een druk stukje want iedereen gaat naar dat meer. Bij het meer heb ik geluncht en de vissen gevoerd wat erg grappig was.
Daarna het ik de 'flower trail' genomen naar beneden. Geweldig!! Het was inmiddels wel bewolkt trouwens, zeker op de hoogte waar ik zat, in het dal was het nog wel zonnig. Het pad naar beneden was heel erg mooi, een smal pad en niet zo druk en ongelooflijk veel bloemen overal, ik heb enorm veel foto's gemaakt!! Onderweg moet je soms ook even een hek openmaken en loop je tussen de koeien door. Erg leuk! Ik kwam ook nog een stel geiten tegen. Het werd steeds zonniger hoe lager ik kwam, en ik ben helemaal terug gelopen naar Grindelwald. Ik heb er 6 uur over gedaan. En deze keer op mijn sandalen, ik was de enige idioot die op sandalen rondliep maar het liep erg lekker en ik had nergens last van.
1 augustus is de Nationale Feestdag in Zwitserland en in de jeugdherberg was er een speciale maaltijd. In de rij daarvoor kwam ik Mike weer tegen, dus dat was gezellig. De maaltijd was geweldig, 'all you can eat' salade buffet en raclette (gesmolten kaas op brood, niet op aardappels zoals in frankrijk). We hebben ons echt vol gegeten en het was erg gezellig. En daarna was er toetjes buffet!!!! Ongelooflijk, zoveel lekkers... Je kon ons naar beneden rollen daarna ;)
Mike en ik besloten om naar het festival te gaan in Grindelwald. Dit was leuk, toespraak van de burgemeester (met als thema heimat, en dit woord gebruikte hij 3 keer per zin). Het hoofd van de toeristenoffice sprak nog even in alle talen, zelfs ook Nederlands en Japans. Daarna was er jodelen, volksdansen, alpenhoorn en vlaggenzwaaien. Leuk om te zien, alleen dat jodelen mocht van mij wel wat sneller haha. Even later kwam Myriam er ook bij, zij werkt in de jeugdherberg en is Zwitsers/Duits en bevriend met Mike, hij was in Grindelwald om haar op te zoeken.
Met zijn 3en en een fles wijn hebben we naar het vuurwerk gekeken, inmiddels in de gietende regen. Wow, het was het mooiste vuurwerk ooit. Er was een soort concurrentiestrijd tussen de verschillende sponsors, in het programma stond al precies welke vuurpijlen er afgestoken gingen worden, en de ene was nog indrukwekkender dan de ander. Er was er zelfs een met een stel lichtjes die aan een parachute naar beneden kwamen. Myriam stond de hele tijd te roepen: wunderbar! wahnsin! dat was erg grappig :). Helaas waren er veel wolken en sommige vuurpijlen gingen achter de wolken af. Ze draaiden ook nog muziek erbij, met nogal maffe teksten zoals: why don't you kill me. euhhh ok.
Daarna kwamen we nog een stel van de jeugdherberg tegen met aanhang en we zijn gaan drinken (jaja Hanneke aan het bier het is een wonder!!) en daarna naar de disco. Ik heb nog nooit zo'n foute disco gezien, wat een rare muziek. Van schlager tot Brian Adams... We hebben wel enorm veel lol gehad! Een van de jongens die mee was, was Zuid Afrikaans en daar heb ik nog even mee gekletst. Marga, hij vond mijn hanger met die vis/dolfijn erg mooi en vroeg of hij uit Nieuw-Zeeland of Australie kwam!
Om 3:00 gingen Mike, Myriam en ik weer terug naar de jeugdherberg. Ik moet meer worteltjes eten want ik zag echt niks in het donker, en dat op een klein steil paadje naar boven!! En na een beetje teveel bier dus het is een wonder dat we veilig boven zijn gekomen. Ik ben snel mijn bed in gedoken, helaas lag er iemand naast mij te snurken, maar ik ben toch nog snel in slaap gevallen. Een geweldige dag!!

Dinsdag 2 augustus
's Ochtends was het moeilijk wakker worden, maar iedereen was vroeg op en dus kon ik ook niet meer slapen. Na een douche zat ik moe aan het ontbijt, Myriam was zelfs al aan het werk! Ik heb ontbeten met een jongen uit Luzern met de mooiste ogen die ik ooit gezien heb haha. Mike kwam even later ook, en ik heb nog even met hem zitten kletsen en emailadressen uitgewisseld. Daarna moest ik uitchecken en ik heb de trein naar Interlaken genomen. Ik was bang dat ik alleen maar zou slapen maar dat viel mee. Ik was nog even heel bang dat ik mijn portemonnee kwijt was, ik snel de trein weer ingerend en hij bleek uit mijn zak te zijn gegleden. Wat een opluchting!!! Wat er door je heen gaat als je denkt dat hij kwijt/gestolen is... pff, ik stop hem NOOIT meer in mijn zak, dat is duidelijk. Van Interlaken ben ik een stukje met de ICE gereisd, tot Spiez, daar overgestapt naar Brig en vervolgens naar Zermatt. Dit laatste stukje valt weer eens niet onder Interrail (net als Interlaken-Grindelwald) maar gelukkig kreeg ik hier wel 50% korting en dat scheelt een hoop.
Het stukje Brig-Zermatt is een stuk van de Glacier Express lijn, en erg mooi! Alleen was dit een regendag, de hele dag al regende het, ook al in Grindelwald. In Zermatt aangekomen goot het ook al van de regen, en ik heb geen regenkleding of paraplu mee. Ja ja ik weet het, dat is niet slim, maar ik moest toch ergens op besparen. Ik liep van afdakje naar afdakje en heb nog bij een paar juweliers in de etalage gekeken naar horloges van 10.000 SFr en kettingen van 25.000 SFr.... Pff wat een prijzen! (in euros nog steeds veel, 1 euro is 1,50 Sfr) Ik kwam zeiknat bij de jeugdherberg aan. Ik slaap alweer op een mooie kamer, en alweer op zolder!! Zelfs een kamer in 2 verdiepingen, beneden zijn bagagekluisjes en een wastafel en je moet een trapje op naar de kamer zelf. Erg grappig!
's Avonds na het eten (inbegrepen bij de prijs hier) ben ik nog even naar het centrum gelopen, het was even droog. Ik zag zelfs een glimp van de Matterhorn met veel sneeuw! Maar daarna begon het weer te gieten dus voor de 2e keer nat geregend. Ik heb nog in de toeristenwinkeltjes naar een paraplu gezocht maar besloot eigenwijs dat ik ze te duur vond hier.
Ik ben vroeg gaan slapen, al rond 21:00, ik was zo moe! Ondertussen onweerde het ook nog behoorlijk.

Woensdag 3 augustus
Vanochtend lekker lang geslapen, maar liefst tot 8:30 haha. Ik heb ontbeten met het Nederlandse meisje dat op mijn kamer slaapt, en haar vriend. Erg grappig want het blijken Wageningers te zijn! De wereld is klein ;) Ze heten Annelies en Rene, zij is (of was?) voedingsmiep en hij is inmiddels al afgestudeerd als AIO in levensmiddelentechnologie.
Daarna ben ik weer naar het centrum gegaan en in plaats van regenkleding (want het is inmiddels droog) besloot ik een boek te kopen. Alleen is de keus niet zo denderend voor Engelse boeken: Grisham, Danielle Steel, Dean Koontz, dat soort boeken. Als ze nou nog Stephen King hadden... En Harry Potter is er nog niet in paperback, alleen in een veel te dure (30 euro!) en zware versie. Dus ik heb uiteindelijk maar een boek van Paulo Coelho gekocht, aangezien ik geen zin had in een liefdesromannetje.
Verder heb ik lunch gekocht bij de Coop, en ik heb de English Church bezocht en de andere kerk. Erg mooi, en ook de begraafplaats waar veel bergbeklimmers liggen. Op de stenen staat meestal waaraan ze zijn overleden, van die en die bergwand gestort, overleden in een sneeuwstorm enz, erg indrukwekkend. Er zijn trouwens vorige week 2 mensen verdronken in de Visp, een supersnelle rivier die door Zermatt gaat. Een Engels meisje van 18 die er in wilde zwemmen (als je die rivier ziet snap je echt niet dat iemand dat wil), en een Canadeze jongen van 28 die haar wilde redden (en die note bene zelf zijn vader verloren had door verdrinking en die niet van water hield). Er hangen posters en bloemen bij de brug, indrukwekkend en triest...
Nu ben ik even naar de jeugdherberg terug gelopen om mijn waterfles te vullen want dat was ik vergeten. 's Avonds wil iedereen internetten dus ik besloot dat nu wel een goed moment was. Net begon er weer een Amerikaan tegen me te praten, maar ik moest een beetje kortaf zijn, het internet is hier te duur om ondertussen te gaan kletsen haha. Maar zo zie je, alleen reizen is echt niet eenzaam. Ik heb me tot nu toe geen moment verveeld, geen moment alleen gevoeld en geen moment onveilig gevoeld. Het is juist leuk zo, je ontmoet veel mensen en toch kun je precies doen waar je zin in hebt. Alleen als het 's avonds regent en je kunt niemand vinden om mee te kaarten ofzo, dan is het een beetje saai, maar daarom heb ik ook een boek gekocht :).
Goed, dat was het wel weer! Ik ga straks nog even een wandeling maken denk ik, ik mis mijn beweging. Tjonge wat heb ik al veel gelopen, ik heb nu ook al dagen spierpijn maar het voelt goed en het is echt lekker om de hele dag buiten te zijn in zo'n mooie omgeving.
Morgen hoop ik op goed weer, want dan neem ik om 9:30 de Glacier Express naar St Moritz, een reis van 7,5 uur! Ik heb er echt zin in :)

Ik heb al zoveel foto's, het is jammer dat ik er niet een paar kan laten zien. Het probleem is dat ik in te kleine plaatsen verblijf, en in de jeugdherberg hebben ze speciale computers waarop je alleen kan internetten, je kunt niet bij de kast komen om je USB aan te sluiten en je kunt ook niet in de verkenner oid komen. Ik hoop dat ik nog een keer een internetcafe kan vinden onderweg waar dat wel kan, misschien pas in Innsbruck want dat is de eerste grotere plaats waar ik overnacht.

Groetjes!!

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hi Hanneke,

Wat een lange verhalen!! Het klinkt egr gezellig. Ik zal Rich een vragen of hij die levenmiddelenclan kent. Hier is het saai en regenachtig. Ik zit van alles te programmeren wat toch niet meer wil lukken, dus ik ben hopeloos aan vakantie toe. Veel plezier nog en tot later deze maand.

Anoniem zei

tsjee, wel lange verhalen. ben een reis aan het voorbereiden, vraag me ineens af of de geldigheidsduur van de interrail het aantal gemaakte reisdagen is of wat? thnx voor de inspiratie.

Anoniem zei

Ha dochter, je mag niet meer thuis komen.
Je moeder wil geen dochter die aan het bier is.
Je vader is erggggggggggg jaloers op die trein reizen.....pfffff
Foto's fijn op je foto-box?????
Als je lief bent zien we je wel in Toulouse..Het zwerversverbond JG

Anoniem zei

Hoi Hanneke!

helemaal vergeten je verhaal mee te nemen in de trein. Krijg je als je verslapen bent. Gelukkig heb je nog geen nieuwe verhalen online gezet. :-)

Veel plezier. Morgen ga ik het echt lezen! ;-)

Anoniem zei

Hi Hanneke,

Ja jij aan het bier. Zeker alvast wennen aan Engeland. Je hebt je toch niet zo erg misdragen als toen met die Baileys :P

Gert-Je

Anoniem zei

zzo nu heb je polen ook in je archief ,had je niet gedacht he
maar ik loop ook de wereld af met mijn heerlijke alaskiaanse sandalen !!!! groetjes vanaf hier het zwerversverbond jg.
Note:heb je het horloge al.... :)

Oscar van der Velde zei

Hee Han, moet wel lachen om de combinatie van jou en bier, zoals de meesten hier al :D Blijkbaar ga je goed los daar, je hebt ook al behoorlijk veel wisselende contacten opgebouwd lees ik!! ;) :P
Nou zie ik in het schema dat je maandag in Innsbruck aankomt, daar zou het toch ergens moeten lukken met die foto's zou je zeggen!

veel plezier!